Jeżeli dotychczas Twój związek ze sportem ograniczał się do lekcji wuefu lub przymuszonego spaceru, ale od Nowego Roku postanawiasz wziąć się za siebie – ten artykuł jest dla Ciebie! Zapewne zastanawiasz się, co zrobić, aby rzeczywiście COŚ zdrowego robić i zmienić swoje bierne życie na pociągające wyzwanie aktywności. Motywację już masz? Świetnie. Teraz zapoznaj się z 5 krokami do tego, aby każdy kolejny dzień dodawał Ci życiodajnej energii oraz zdrowia w każdej z możliwych postaci!

Dieta i ćwiczenia jako nierozerwalny związek

Nigdy nie rozdzielaj zdrowego jedzenia od aktywności fizycznej. Nie polegaj tylko i wyłącznie na zbilansowanym jadłospisie lub przeciwnie – na ćwiczeniach. Niestety bazowanie na takich skrajnościach nie zaowocuje zdrowymi zmianami w wyglądzie sylwetki i w samopoczuciu. Przeciwnie – może tylko przynieść szkody w postaci osłabionego i wyniszczonego organizmu, a nawet psychiki. Dzieje się tak, ponieważ dieta i aktywność stanowią względem siebie nierozerwalny związek, a mianowicie uzupełniają się wzajemnie. Przyjmuje się, że odpowiednie jedzenie i dobrze dopasowane treningi to korelacja procentowa w stosunku 70:30, co oczywiście nie jest niezmienną stałą, ale przyjętą umownie. Tylko, gdy zdrowe jedzenie połączysz ze sportem szybko dostrzeżesz zdrowe zmiany na ciele, jak i wewnątrz organizmu, a nawet stanu umysłu!

Dieta bez diety

Nie musisz mieć dokładnie opracowanej diety, aby mieć pewność, że nie dostarczasz organizmowi ‘’jedzeniowych śmieci’’. Oczywiście jeżeli możesz sobie pozwolić na stałą kontrolę dietetyka, skorzystaj z tej możliwości, ale wiedz, że nie jest to konieczne. Wystarczy, że w swoją codzienność wcielisz pewne nawyki żywieniowe. Dotyczą one zasad w jedzeniu – czego unikać, czym zastąpić jedzenie niezdrowe, aby było zdrowo i smacznie itd. Jeżeli dopiero rozpoczynasz zmianę stylu życia, takie nawyki będą jeszcze lepsze niż konkretna dieta (chyba, że cierpisz na dolegliwości związane z chorobami, powodującymi otyłość – wtedy bezwzględnie udaj się do sprawdzonego dietetyka!). Otóż pozwolą one na stopniowe i tym samym skuteczne przestawienie się na inny tryb życia, niż takie nagłe i radykalne zmiany, jakie wprowadza dieta. Więcej na temat nawyków żywieniowych znajdziesz w artykule: Zasady zdrowego odżywiania, czyli dobre nawyki żywieniowe zamiast diety.

Co zatem jeść?

Na samym początku bezwzględnie wyeliminuj z diety słodkie i/lub gazowane napoje; cukier, czyli wszelkie słodycze i fast foody. Może być tak, że wówczas stale będzie Cię zastanawiało – co możesz zjeść na śniadanie, obiad, kolację i pomiędzy posiłkami? Ciężko jest tak nagle przestawić się na zdrowe jedzenie oraz (bardzo często) konieczność wcześniejszego przygotowania posiłku lub zabieranie do pracy/na uczelnię pudełek z jedzeniem. Nie zniechęcaj się. Odwiedź strony, na których znajdziesz wiele przydatnych zdrowych przepisów i stwórz sobie zestaw posiłków z podziałem na pory dnia, a następnie ułóż tygodniowy plan żywienia i staraj się nie odstępować od niego.  Co jakiś czas modyfikuj posiłki tak by sprawiały Ci radość i w jedzeniu, i  w przygotowaniu. Pamiętaj również, że raz w tygodniu (lub rzadziej) możesz sobie pozwolić na ‘’cheat day’’ lub ‘’cheat meal’’.

Wyzwanie dla par i nie tylko

Mieszkanie w pojedynkę, akurat w tym przypadku, ma swoje zalety. Nikt obok (zwłaszcza gdy mieszkasz z drugą połówką lub z rodziną) nie kusi słodkościami lub dla łatwizny nie zamawia fast foodów. Podczas, gdy dzielisz z kimś mieszkanie/pokój może być ciężko podjąć się wyzwania zmiany życia na aktywne. Wtedy zaproś do nowych zasad w jedzeniu tych, z którymi żyjesz blisko i razem mieszkasz. To dobry sposób na zgłębienie relacji, odkrycie wspólnych pasji i wzajemne motywowanie się w postanowieniach.

Ćwiczenia dla początkujących

Z doborem ćwiczeń jest podobnie, jak z dietą. Prawdopodobnie stawiasz sobie pytanie: Co właściwie robić – ćwiczyć w domu, biegać, iść na siłownię? W tym przypadku jest nieco łatwiej, niż jeżeli chodzi o zdrowe odżywianie się. Równie dobrze możesz poprawić kondycję i pozbyć się zbędnych kilogramów poprzez bieganie; ćwiczyć w domu, motywując się treningami z Internetu; albo udać się na fitness czy też siłownię i zaczerpnąć porad trenera personalnego. Im większa różnorodność i trudność ćwiczeń tym lepsze efekty. Pamiętaj, aby wybierać takie ćwiczenia, aby sprawiały Ci radość i trudność, gdy dane ćwiczenie jest łatwe, albo robisz je źle, albo przyzwyczaiłeś się do niego i czas wejść na wyższy poziom aktywności fizycznej.

Jak widzisz, to nic trudnego. Jeżeli masz motywację, już jesteś wygrany w postanowieniu zmiany życia na zdrowe i pełne aktywności. Teraz tylko wystarczy wcielić te proste ‘’zasady’’, trzymać się ich dotąd, aż staną się naturalnością dnia codziennego. Powodzenia!

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ