Jeżeli stale szukasz diety cud, wcielasz coraz to nowsze jej rodzaje i odmiany, ale niestety bez efektów – no chyba, że z efektem jojo – to wiedz, że nie ma jednocześnie skutecznej i zdrowej diety. Tylko ta, która jest rozpisana przez dietetyka indywidualnie do konkretnego organizmu i uwzględnia Twoje potrzeby, wymagania oraz wiek/wzrost/płeć/codzienną aktywność przyniesie pozytywne rezultaty. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na dokładnie rozpisaną dietę i kontrolę specjalisty. Na szczęście alternatywą diety jest przestrzeganie zdrowych nawyków żywieniowych, które także wykazują cenny wpływ na ciało – sylwetkę, ale i ducha – samopoczucie oraz witalność umysłu!

Dieta cud nie istnieje!

Rodzaje i typy diet można wymieniać bez końca – Dieta Bananowa, Pięciu Czynników, Andersona czy Norweska… Prawdopodobnie masz już za sobą niejedną z nich. Chcę Cię jednak uświadomić, że jeżeli chcesz schudnąć i zdrowo się odżywiać to nie tędy droga. Każda z tych diet nie jest w stanie zrealizować Twoich oczekiwań na dłuższą metę, bez uszczerbku na zdrowiu. Dlaczego? Otóż diety te są jadłospisami ogólnymi, poddanymi generalizacji, przeznaczonymi dla wszystkich, a jak dla wszystkich to dla nikogo. Tylko dieta, która jest stworzona na podstawie indywidualnych wytycznych i potrzeb organizmu wykazuje skuteczność oraz bezpieczeństwo.

W łatwy sposób można przedstawić to na przykładzie. Załóżmy, że Twoja znajoma poleciła Ci pewną dietę, która jej pomogła pozbyć się niechcianego tłuszczyku. Myślisz sobie, że skoro jej sprawnie poszło przestrzeganie wytycznych tej diety oraz dzięki niej schudła – to Tobie także na pewno pomoże. Zaczynasz przygodę z odchudzaniem, ale niestety nie jesteś w stanie udźwignąć związanych z dietą zasad, a po jej odstawieniu (nawet gdy udało Ci się trochę schudnąć) dostrzegasz na swoim ciele efekt jojo. Zastanawiasz się, jak to możliwe?

Każdy organizm to jednostka indywidualna

Mimo, że organizm u każdego człowieka regulowany jest przez jednakowe mechanizmy, procesy oraz funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, to u każdego przebiegają one na nieco innych zasadach. Uwarunkowane jest to przez:

  • wiek
  • płeć
  • wzrost
  • tryb życia
  • codzienną aktywność fizyczną
  • ilość stresu
  • choroby
  • psychikę

Tak więc to, że dana dieta komuś pomogła, nie oznacza, że tak będzie w Twoim przypadku. Każdy organizm stawia inne wymagania, ma inny metabolizm oraz potrzeby. Tylko, gdy wszystkie razem wzięte, ale i osobno zostaną uwzględnione jesteś w stanie bezpiecznie i skutecznie zadbać o swój wygląd i zdrowie.

Dieta sportowa i dieta odchudzająca

Porównanie diety sportowej oraz odchudzającej to również doskonały sposób na zobrazowanie – dlaczego tylko indywidualnie rozpisana dieta jest w stanie zadziałać ze 100% efektywnością oraz brakiem negatywnego wpływu na zdrowie? Trenujący sportowiec nie sięga po ‘jakąś’ dietę znalezioną w Internecie, ale udaje się do specjalisty, który poprzez dokładny wywiad spisuje najważniejsze jego cechy. Są to wspomniane już nieraz w tym artykule – wiek; wzrost; skład/ilość wody, tłuszczu i innych składowych organizmu; rodzaj wysiłku sportowego oraz jego ilość; a także efekty, jakie dana osoba chce uzyskać. Zauważ, że inną dietę mają kulturyści, a inną zawodowi lekkoatleci. Tak samo jest z odchudzaniem. Mimo, że Tobie i Twojej znajomej przyświeca jeden cel, a mianowicie pozbycie się zbędnych kilogramów, każda z Was ma inaczej funkcjonujący organizm i potrzebuje innej diety.

Zdrowe nawyki żywieniowe zamiast diety

Zdaję sobie sprawę, że nie każdy jest w stanie pozwolić sobie na indywidualnie rozpisaną dietę oraz stałą kontrolę specjalisty. To dość kosztowny przywilej, jednak dokładnie zapisaną dietę, śmiało możesz zastąpić zdrowymi nawykami odżywiania! Nawyk jest to czynność, która wchodzi w naturę postępowania i funkcjonowania w dniu codziennym. Wykonywany jest świadomie i nie wymaga kontroli oraz zmuszania, aby go uczynić. Dzięki nawykom żywieniowym sprawisz, że nie będzie Ci potrzebna dieta. ‘’Odżywcze’’ przyzwyczajenia umożliwią Ci zdrowy tryb życia pod kątem spożywanych posiłków oraz przybliżą do pożądanego ideału sylwetki o jaki się starasz. Oto one:

  1. Regularnie spożywaj posiłki. Zadbaj o takie przedziały godzin, podczas których każdego dnia będziesz mogła/mógł spokojnie zjeść. Co prawda, nie zawsze jest to możliwe. Często nieunormowany obowiązkami dzień, może zaburzyć tą wytyczność, jednak spróbuj tak zorganizować sobie czas, aby mieć możliwość spożywania posiłków o zbliżonej godzinie.
  2. 4-5 posiłków dziennie to obowiązek, którego musisz pilnować. Dzięki takiej ilości stale będziesz najedzona, ale NIE przejedzona, a tym samym unikniesz nieoczekiwanych napadów głodu.
  3. Bez śniadania nie wychodź z domu! Pamiętaj również, aby nie zabrakło w nim białka i błonnika, które utrzymają organizm w sytości na długi czas. Śniadanie jedz nie później niż godzinę po obudzeniu się. Jeżeli chodzi o kolację – tą spożywaj na około 2,5 h przed snem. Wyrzuć z głowy przekonanie, że po 18.00 już nic nie można jeść!
  4. Pij dużą ilość zielonej herbaty oraz wody (i ogólnie płynów). Najlepiej, aby była to woda mineralna. Zrezygnuj ze słodkich napojów, zwłaszcza gazowanych i energetyków.
  5. Staraj się zrezygnować z cukru. Unikaj słodkich przekąsek lub podjadania słodyczy. Zastąp je zdrowymi smakołykami. Jeśli zastanawiasz się, czym zastąpić cukier, zajrzyj na artykuł ‘’5 zdrowych zamienników cukru’’, w którym podpowiadam czym zastąpić cukier w domowych wypiekach lub co wybrać, by osłodzić sobie dzień z dala od Białej Śmierci.
  6. Unikaj przejadania się i jedz powoli. Spożywaj małe/wystarczające porcje, ale regularnie i często, czyli 4-5 razy dziennie.

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ