Witaminy i minerały to składniki, które powinny być obecne w diecie każdego człowieka bez względu na wiek i płeć. Szczególną uwagę i nacisk na ich obecność powinny kłaść osoby z problemami zdrowotnymi. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby osoby zdrowe również suplementowały witaminy i minerały. Dowiedz się, które z nich warto przyjmować, poznając ich właściwości i zastosowanie.

Witaminy, niezbędne w diecie każdego człowieka

  • Witaminy D3 i K2 to kompleks witamin, które warto suplementować jednocześnie. Wynika to z faktu, że witamina D jest o wiele lepiej przyswajana przez organizm, gdy równocześnie zażywa się witaminę K. Do głównych zalet tego konkretnego duetu witaminowego należą – poprawa kondycji skóry, włosów, paznokci; uzupełnienie bardzo często występujących w zimie niedoborów witaminy D związanych z brakiem słońca; prawidłowy rozwój kości i zębów; pomocny wpływ w leczeniu depresji oraz chorób serca.
  • Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest najbardziej znany ze swoich właściwości wspomagających odporność organizmu. Warto suplementować go w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienie, grypę i inne zachorowania. Dodatkowo witamina C poprawia kondycję skóry oraz dodaje sił witalnych, minimalizując zmęczenie.
  • Witamina A, inaczej retinol, skutecznie poprawia jakość widzenia; jest pomocna w leczeniu trądziku i oznak starzenia, ponieważ wpływa na polepszenie kondycji skóry. Witamina ta stanowi dobre wsparcie odpornościowe dla organizmu, a przyjmowana z wit. C stanowi doskonałe zabezpieczenie przed przeziębieniem czy grypą.

Minerały, o których nie możesz zapomnieć

  • Magnez. Warto suplementować go wraz z witaminą B6, która wzmacnia jego przyswajalność i działanie. Suplementacja ta jest zalecana szczególnie osobom narażonym na stres i zmęczenie. Okazuje się również pomocna dla tych, którzy mają problem z chronicznym przemęczeniem organizmu, nieuregulowany cykl snu, czują osłabienie w mięśniach czy też spożywają dużą ilość kofeiny, która niestety wypłukuje magnez.
  • Kwasy Omega-3. Najlepsze są te, które zawierają zwiększone stężenie EPA i DHA. Nienasycone kwasy tłuszczowe poprawiają pracę mózgu, serca oraz wzroku. Pomagają również utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze krwi.
  • Kwasy Omega-6. Ich obecność sprzyja uregulowaniu procesów wzrostu, gojeniu się ran, zapobiega zakażeniom oraz wspomaga pracę wątroby i nerek. Przyjmowanie kwasów tłuszczowych omega 6, ale i omega 3 jest niezbędne, ponieważ daje niezastąpione podłoże dla przyswajania witamin A, D, E, K, które są rozpuszczalne tylko w tłuszczach!
  • Żelazo. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z roli, jaką odgrywa ten mineralny pierwiastek. Jego brak w organizmie jest bardzo odczuwalny. Deficyt ten można poznać po osłabieniu fizycznym, nieregularnym i zaburzonym śnie, spadku sprawności intelektualnej i psychicznej oraz obniżeniu odporności organizmu.

Suplementacja jest bardzo ważna, ale to nie wszystko…

Odpowiedni poziom witamin i minerałów w organizmie jest bardzo ważny. Pomaga regulować wszelkie procesy w nim zachodzące i sprzyja temu, że zwyczajnie dobrze się czujemy. Należy kontrolować obecność witamin i pierwiastków, a każdy deficyt starać się uzupełnić jak najszybciej. Niestety na drodze suplementacji pojawia się jedno znaczące ryzyko. Otóż wiele osób rezygnuje ze zbilansowanej diety na rzecz codziennie przyjmowanych tabletek czy kapsułek. Pamiętaj, że to odpowiednio dopasowany jadłospis powinien być głównym źródłem witamin i minerałów, a ich ewentualne suplementowanie wskaźnikiem pomocnym w ich uzupełnieniu.

Patrycja G.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ