Fitness to nie tylko udoskonalanie swojej kondycji i zwiększanie wydajności organizmu. Mimo, że fitness nastawiony jest na ćwiczenia aerobowe, nie polega tylko i wyłącznie na podskakiwaniu, które w opinii wielu nic lub mało wnosi do naszego organizmu. Fitness to szereg wyspecjalizowanych zajęć/treningów, opartych na dobrze opracowanych ćwiczeniach. Większość z pewnością wie o czym mówię, jednak duża grupa ludzi, dopiero stoi na starcie sportowej drogi. Zapoznajcie się zatem z zajęciami fitnessowymi i niech ta forma aktywności fizycznej nie będzie Wam obca!

ABS (Musculi Abdominis)

Ćwiczenia ABS skupiają się tylko i wyłącznie na mięśniach brzucha. Nie jest jednak tak, że są lekkie czy mało wymagające, bo dotyczą jednego obszaru jaki się doskonali, ale dobry trening ABS angażuje wszystkie lub przynajmniej większość partii mięśniowych. W szczególności są to: skosy, mięsień prosty, poprzeczny, górna i dolna część brzucha, a nawet dolny odcinek pleców. Podchodząc do ćwiczeń ABS pamiętaj, że są one nastawione na ‘’wyrobienie’’ brzucha, a nie na spalanie tkanki tłuszczowej. Tak więc, gdy ćwiczysz w domu, zadbaj, aby przed treningiem ABS zrobić dobrą rozgrzewkę. Jeżeli uczestniczysz w zorganizowanych zajęciach fitness, nie musisz się o to martwić, gdyż zawsze taki trening poprzedza rozgrzewka.

ABT (Abdominal, Buttocks, Thighs)

Ćwiczenia te dotyczą dolnych partii mięśni, a dokładnie (tak, jak wskazuje angielska nazwa) brzucha, pośladków i nóg. Ujędrniają one pupę, wzmacniają nogi, a brzuch czynią płaskim, dodatkowo zwiększając kondycję całego organizmu. Ich zaletą jest niezwykła skuteczność, ponieważ skupiają się na trzech konkretnych partiach mięśni. Można je wykonać w klubie fitness lub w domu – wówczas pamiętaj o rozgrzewce, by zwiększyć wydajność pracy. Treningi ABT są prowadzone na umiarkowanym stopniu intensywności i polegają na wielokrotnym powtarzaniu danych ćwiczeń.

Fat Burning

To zwyczajnie spalanie tłuszczu. Zajęcia te nastawione są na eliminację tkanki tłuszczowej. Fat Burning stanowi doskonały sposób, aby pozbyć się zbędnych kilogramów. Ćwiczenia wykorzystują elementy tańca i bazują na kilku układach choreograficznych do szybkiej muzyki. Zaletą treningu FB jest to, że ćwicząc i spalając w tym czasie tkankę tłuszczową, również dobrze się bawisz, ponieważ układy taneczne wprawiają w dobry nastrój i dalszą chęć ruszania się. Po takim treningu bardzo dobrze potrenować mięśnie brzucha, nóg lub inne. Ciało jest bowiem dobrze rozgrzane i kolejny (najlepiej wzmacniający) trening będzie niezwykle wydajny.

Joga

Ćwiczenia wchodzące w zakres jogi łączą się i wykorzystują elementy stretchingu, medytacji i pilatesu. Polegają na zjednoczeniu ciała i umysłu oraz doprowadzeniu organizmu do spokojnego oddychania. W jodze rozciąga się mięśnie, napina, rozluźnia i spina, co wpływa na modelowanie sylwetki. Dodatkowo pomaga kontrolować ruchy, koordynować różnorodne czynności oraz wpływa na uspokojenie się i zrelaksowanie. Joga, podobnie, jak stretching, wpływa na eliminację stresu i pomaga nauczyć się z nim walczyć. Więcej informacji na ten temat, znajdziesz w artykule “Sposoby na stres w sportowej odsłonie”.

Pilates

Ćwiczenia z zakresu tej aktywności fizycznej są spokojniejsze od powyższych, a ich celem jest modelowanie całego ciała. Polega to na angażowaniu wszystkich mięśni, by się na zmianę spinały i rozciągały. Zaletą pilatesu jest troska nie tylko o te największe i główne mięśnie, ale nawet te najmniejsze. Dodatkowo dbasz o koordynację ruchów i równowagę. Pilates to doskonały dodatek po treningu, jednak miej na uwadze, że nie jest nastawiony na spalanie tkanki tłuszczowej, ponieważ – jak wspomniałam na początku – ćwiczenia te wykonywane są na spokojnie do wolnej klimatycznej muzyki.

Stretching (rozciąganie)

Rozciąganie to ćwiczenia polegające na rozciąganiu i rozluźnianiu mięśni. Stretching nie jest nastawiony na spalanie tkanki tłuszczowej. Wykonywany jest na spokojnie – tuż przed treningiem, aby delikatnie rozgrzać i przygotować mięśnie/ciało do pracy. Ważne jest, aby nie zapomnieć o stretchingu po treningu. Trwa on zaledwie kilka minut, a doskonale wpływa na wyszczuplenie mięśni, a co za tym idzie: sylwetki. Cechą charakterystyczną rozciągania jest to, że należy wykonywać je spokojnie i powoli oraz unikać szarpanych i nagłych ruchów, które mogą doprowadzić do kontuzji. Więcej o stretchingu, również w kategorii wpływu na eliminację stresu, znajdziesz w artykule Sposoby na stres w sportowej odsłonie.

TBC, czyli Total Body Conditioning

Tak jak ABT jest nastawione tylko na wzmocnienie mięśni, tak TBC łączy w sobie i wzmocnienie mięśni, i uodpornienie organizmu w aspekcie kondycyjnym i nastawione jest na spalenie tkanki tłuszczowej. Jeżeli chodzi o pracę mięśni – ćwiczenia dotyczą dolnych i górnych partii jednocześnie, czyli rąk, brzucha, pośladków i nóg. Podczas treningu TBC wykorzystuje się różnorodne atrybuty sportowe, są to hantle, piłki, stepy. Total Body Conditioning jest prowadzony na wyższym poziomie intensywności niż ABT, dlatego dla dobrych jego efektów warto zapisać się do klubu fitness, niż trening wykonać w domu.

Opisane wyżej kategorie treningów, jakie wchodzą w zakres fitnessu, nie są wszystkimi, ale głównymi. Każdy fitness club może je modyfikować i ukazywać pod innymi nazwami. Dzięki takiej różnorodności, śmiało możesz wybrać ten, który będzie odpowiadał Ci najbardziej. Ich największą zaletą jest to, że (większość) możesz wykonać w swoim domu! Ćwicz i dbaj o siebie! 🙂

~ PG ~

ZOSTAW ODPOWIEDŹ