Biorąc pod uwagę kategorię tego artykułu, czyli tytuł zakładki Sport, w której się on znajduje, zapewne myślisz, że sposobem na stres będzie pójście na trening siłowy lub na fitness. Muszę Cię rozczarować. Mimo tego, że wszelkie formy aktywności również pozwalają zapomnieć o całym świecie i się odprężyć, to nie o nich będę pisała. W takim razie, jak zwalczać stres, nie rezygnując ze sportu? Poznaj odstresowujące działanie medytacji, jogi, stretchingu i t’ai chi!

Stres, jakiego nie znałeś

Stres leży w naturze każdego człowieka bez względu na płeć i wiek. Objawia się jednak na różne sposoby, co wynika z przyczyny, jaka go wywołała. To, że np. Ciebie stresuje praca, nie oznacza, że w stan przejmowania się wprawi Twojego współpracownika siedzącego obok i wykonującego te same obowiązki. Stres, mimo jednorodnej definicji, poprzez inne objawy u każdego, staje się pojęciem niezwykle złożonym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby go rozpracować i wyeliminować ze 100% skutecznością!

Czym zatem jest stres? Nie jest trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każdy w swoim życiu go doświadcza. Nieustannie się spieszysz; nie możesz spać prawdziwym snem; stale odczuwasz uczucie zmęczenia; a czasem smutku; masz wrażenie ciągłej pracy na wysokich obrotach, a do tego nie potrafisz się zrelaksować, bo cały czas ciąży nad Tobą jakiś ważny obowiązek. Jest to tzw stres fizjologiczny, czyli zgodny z naturą funkcjonowania organizmu. Nie ma nic dziwnego w tym, że jednego dnia masz na głowie więcej zadań do zrobienia niż zazwyczaj Uważaj jednak na stres chroniczny! Jeżeli, nie potrafisz określić, kiedy czujesz się zestresowany, a kiedy nie – możesz cierpieć na tę odmianę stresu. Jest to długotrwałe i uporczywe spięcie organizmu (a dokładnie ciała i umysłu przez stres), którego nie odczuwasz, bo trwa to tak długo, że zwyczajnie do tego przywykłeś.

Objawy stresu – fizjologicznego i chronicznego

Stres fizjologiczny określany jest dobrym i motywującym, trwa krótko i sprzyja podejmowaniu decyzji oraz dodaje energii. Chroniczny z kolei określany jest negatywnym/złym, towarzyszy każdej czynności, a jego posiadacz nie jest w stanie potwierdzić jego obecności. Objawy charakterystyczne dla obu rodzajów stresu są zbliżone, ale różnią się intensywnością – łagodniejsze są przy stresie fizjologicznym, natomiast przy chronicznym na tyle szkodliwe, że niszczą zdrowie. Oto one:

  • złość i nerwowość
  • cały czas trwające podenerwowanie
  • odczuwanie lęku
  • odczuwanie smutku, który, gdy jest długotrwały (charakterystyczne dla stresu chronicznego) może doprowadzić do depresji
  • zimne dłonie i stopy
  • ból i napięcie mięśni
  • bóle i zawroty głowy, w tym migreny
  • uczucie duszności i braku tlenu
  • trudności w swobodnym oddychaniu i bóle w klatce piersiowej

Czy stres można pokonać raz na zawsze?

W celu nieodczuwania stresu, musisz zadbać o wyeliminowanie czynników, które go wywołują. Najpierw musisz więc określić, co wpływa na to, że czujesz się zestresowany. Nie zawsze jednak jest to proste. Często praca lub negatywne życiowe wydarzenia/przeżycia budują go, a nie jest tak łatwo odejść z pracy lub nie przejmować się złym następstwem zdarzeń w rodzinie lub pośród Twoich bliskich. Co zatem zrobić, aby opanować stres, a z czasem wyeliminować go skutecznie? Na pomoc przychodzi medytacja, joga, stretching i t’ai chi. Każda z tych form aktywności fizycznej i umysłowej pomaga uspokoić oddech, a w następstwie myśli i cały organizm. Co najważniejsze, ćwiczenia wchodzące w ich zakres wpływają leczniczo na ciało i eliminują: napięcie mięśni, bóle głowy i w klatce piersiowej oraz ułatwiają zachowanie spokoju.

Medytacja, czyli nauka kontrolowania myśli

Mimo, że medytowanie wywodzi się ze starożytności i łączy z hinduizmem oraz buddyzmem, to przy zwalczaniu stresu nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek podtekstem religijnym. Jeżeli zatem jesteś zestresowanym chrześcijaninem, nie bój się – nie robisz nic złego, wykorzystując medytację, aby pozbyć się uporczywego funkcjonowania na wysokich obrotach 🙂

Medytacja to sposób kontrolowania spójnego funkcjonowania ciała i umysłu, myśli i ducha. Opiera się na odprężeniu i uspokojeniu organizmu przy jednoczesnym kontrolowaniu myśli. W jaki sposób łączy się to ze zwalczaniem stresu? Ten bowiem reguluje pracę nie tylko ciała, ale i właśnie umysłu. Nasz mózg jest stale aktywny, ponieważ non stop do naszej świadomości dostarczane są nowe informacje. Jedne są pozytywne, drugie negatywne, ale bez względu na ich rodzaj, każda przyjęta wiadomość objawia się w sposób fizjologiczny – szybciej bije serce oraz krzepnie krew, przyspiesza się oddech, spinają się mięśnie, itd. W medytacji chodzi o to, aby móc kontrolować te informacje i zdarzenia z którymi mamy styczność każdego dnia.

Jak medytować?

Stres chodzi za nami wszędzie, zatem nie ma co czekać do wieczora lub do następnego dnia, aby spróbować się go pozbyć. Do tego czasu może się on tylko nasilić. Mogą pojawić się także nowe przyczyny zestresowania. Medytacja pozwala na uspokojenie ciała i umysłu w dowolnym miejscu, w którym się znajdujesz.

  1. Zadbaj o to, aby znaleźć się w spokojnym miejscu. Wybierz takie, gdzie będziesz mógł się skupić, a słyszalne dźwięki nie rozproszą Twojej koncentracji.
  2. Możesz przybrać dowolną pozycję – stojącą, siedzącą, leżącą. Ważne jest, aby było Ci wygodnie i by mięśnie nie były zbytnio napięte. Pamiętaj o delikatnie przymkniętych i opuszczonych oczach.
  3. Głęboko oddychaj – zadbaj o to, aby wdech brać nosem, a powietrze wydychać ustami. Nie bój się oddychać na głos, ponieważ świadomość tego, że kontrolujesz swój oddech jest pierwszym krokiem do uspokojenia organizmu.
  4. Dokładnie określ, co Cię zestresowało i staraj się obiektywnie podejść do problemu. Zastanów się czy rzeczywiście jest to problem czy może Twoja zbyt nagła reakcja na usłyszaną/przeczytaną wiadomość/informację.
  5. Znajdź swoją mantrę, czyli krótkie zdanie, które Cię uspokoi. Może to być krótkie “Spokojnie. Oddychaj” lub bardziej indywidualne zwroty, który pomogą Ci się zrelaksować.
  6. Jeżeli jesteś w pracy i nie możesz pozwolić sobie na ciche, odosobnione miejsce – wystarczy, że wygodnie usiądziesz i zamkniesz oczy na kilka minut, by głęboko pooddychać.

Joga, czyli zjednoczenie ciała i umysłu

Joga, tak samo, jak medytacja wywodzi się ze starożytności. Pojęcie to dokładnie oznacza “jednoczenie” i odnosi się do złączenia w spójną całość ciała i umysłu. Ćwiczenia z jogi opierają się właśnie na tym, aby duch i fizyczność stworzyły nierozłączny duet. W tym celu wykorzystuje się rozciąganie całego ciała, uczenie świadomości oddychania oraz opisaną wyżej medytację. Dzięki takiemu połączeniu cały organizm odpręża się, eliminując napięcie mięśni, a kontrolowany i umiarkowany oddech umożliwia zachowanie spokoju w stresującej sytuacji. Uprawianie jogi regularnie i przez dłuższy czas przynosi długotrwałe efekty w postaci umiejętności zachowania rozwagi w gorączkowych sytuacjach.

Jak ćwiczyć jogę?

Joga wykorzystuje podstawy medytacji pod względem spokojnego oddychania. Medytacja jednak nie jest tak wymagająca, co do miejsca i ćwiczeń. Tak, jak medytować możesz nawet siedząc w pracy przed komputerem, tak z jogą jest nieco trudniej. Najlepiej udać się na zorganizowane spotkania z trenerem, który pomoże przyswoić podstawowe figury, pozycje i ćwiczenia charakterystyczne dla tej formy eliminacji stresu. Kilka spotkań z profesjonalistą pomoże Ci trenować jogę samemu w domu. Pamiętaj, że już 15 minut dziennie przynosi wiele korzyści. Oto tylko niektóre z nich:

  • głęboki wdech nosem i wydech ustami uczą spokoju, koncentracji, co jest przydatne w walce ze stresem, kiedy nasz oddech mimowolnie przyspiesza
  • rozciąganie ciała eliminuje uczucie napięcia mięśni i sprawia, że czujesz się lekko, jakby zdjęto z Ciebie jakiś ciężar
  • medytując podczas jogi dodatkowo dbasz o relaks, odprężenie i zapewniasz sobie zdrową ucieczkę od problemów dnia codziennego
  • kilka minut bycia samemu ze sobą pozwala świadomie przemyśleć ważne rzeczy podjąć racjonalne decyzje, niż gdybyś próbował uczynić to na szybko, bez zastanowienia i w stresującym pośpiechu

Stretching

Stretching oznacza rozciąganie całego ciała z uwzględnieniem konkretnych partii mięśni. Rozciąganie jest niezbędne po każdym treningu, tak by mięśnie, które podczas jego trwania były w napięciu – rozluźniły się. Jednak nie tylko aktywność fizyczna na fitnessie czy siłowni sprawia, że ciało napina się. Zwyczajne czynności dnia codziennego również działają w taki sposób. Wielogodzinne przesiadywanie w jednej pozycji, praca za biurkiem, mało ruchu… i ból mięśni oraz całego ciała gotowy. Jak widzisz nie musisz celowo wzmacniać mięśni na treningu, aby były one obolałe (choć w tym przypadku jest to pozytywny ból), ale pozy, które przyjmujesz za dnia, również działają na ciało obciążająco. Po czym to poznać? Otóż na wieczór organizm jest tak zmęczony stałym wykorzystywaniem mięśni, że czujesz się ciężki i obolały.

Co daje rozciąganie i jak to robić

Stretching ciała pozwala odpocząć mięśniom napiętym przez większość dnia. Dzięki temu nie będziesz czuł się zmęczony i obolały, ale lekki. Zbyt naciągnięte mięśnie ograniczają ruch, ponieważ nie są w stanie być elastyczne i sprężyste. Rozciąganie zwiększa zakres wykonywanych ruchów i zapobiega kontuzjom. Jak łączy się to z eliminacją stresu? Silny stres działa nie tylko na wewnętrzne procesy w organizmie, ale również na to, jak się czujemy. To naturalne fizjologiczne następstwo, ponieważ gdy Twój organizm nie będzie w stanie kontrolować prawidłowości mechanizmów wpływających na świadomość zdrowia fizycznego, będzie ono “wybrakowane”. Mięśnie staną się ciężkie, Ty obolały, a nieumiejętność spokojnego oddychania wywoła ucisk w klatce piersiowej, zawroty lub bóle głowy. Tak więc już kilkuminutowe rozciąganie dziennie, pomoże Ci:

  • rozprostować kości
  • wyeliminować napięcie mięśni, a dzięki temu ból ciała
  • zyskać większy zakres wykonywanych ruchów
  • nauczyć się spokojnie oddychać
  • poczuć swoją fizyczność i połączyć ją z umysłem

T’ai Chi – filozoficzna sztuka walki

Sztuki walki najczęściej kojarzą się z agresywnymi ruchami i niebezpiecznymi dla przeciwnika. T’ai Chi, które wykorzystuje działanie filozofii opartej na spokoju, koncentracji, regularnego oddechu oraz równowagi i gracji każdego ruchu – zrywa z przekonaniem o bojowym charakterze.

T’ai Chi bazuje na niezwykle prostych układach, które uczą równowagi, samokontroli oraz świadomości ciała i umysłu. Są niezwykle łatwe do przyswojenia. Brak skomplikowania pomaga zachować jedność ducha i ciała, co jest właśnie lekarstwem w walce ze stresem. Dodatkowo pomaga rozciągnąć ciało, zyskać gibkość oraz uczy zapamiętywania krótkich rytmicznych układów. Tak, jak medytację i stretching możesz już od początku zacząć praktykować samemu, tak jogę i T’ai Chi najlepiej rozpocząć z trenerem na grupowych zajęciach. Będziesz wtedy mieć pewność, że ruchy charakterystyczne dla tych aktywności fizycznych są wykonywane poprawnie. Gdy je opanujesz, śmiało możesz ćwiczyć w domu.

Krótkie podsumowanie

Sposobów na stres jest dużo. To nie tylko opisane wyżej medytacja, joga, stretching czy T’ai Chi, ale i wiele innych. Możesz zatem wybrać ten, który przypadnie Ci do gustu, będzie współmierny do Twoich umiejętności i możliwości. Pamiętaj, że na skuteczne pozbycie się stresu jest jedna ważna zasada, która stanowi bezwzględny warunek, by rzeczywiście zminimalizować jego obecność. A mianowicie – ze stresem musisz walczyć, a nie go tuszować lub przyjmować tabletki, które w sposób sztuczny wyeliminują jego objawy. Wybieraj zatem naturalne sposoby walki ze stresem, które nie tylko go zredukują, ale także przyczynią się do poprawy atrakcyjności Twojego ciała.

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ