Wszystko od czegoś jest zależne. Podobnie wybór, z którym większość kiedyś się zmierzyła, zmierza lub zmierzać jeszcze będzie. Nie jest łatwo zdecydować się albo na zajęcia fitness, albo na trening stricte siłowy, zwłaszcza osobom, które stoją na starcie sportowej drogi i dopiero rozpoczynają tę wędrówkę. Przede wszystkim dla nich będzie ten artykuł, ale nie tylko… Opiszę, czym cechują się zajęcia fitness, a czym te “na siłce”, a także podpowiem, które ćwiczenia wybrać, aby uzyskać określony efekt. Może uda się pogodzić te dwie formy aktywności… Sprawdź!

O fitnessie

Zajęcia fitness nastawione są na program głównie kondycyjny. Swoimi początkami sięgają bowiem do ćwiczeń aerobowych, czyli tlenowych. Ich celem, podobnie jak w fitnessie jest wsparcie do jednakowej pracy i układu krążenia, i układu oddechowego. Dlaczego? Po to, aby organizm podczas ćwiczeń był w stanie zaczerpnąć jak najwięcej tlenu, a tym samym zapobiec momentom niedotlenienia.

Nie jest tak, że fitness tylko i wyłącznie “wyrabia kondycję”. Można w nim znaleźć wiele form – ABT, TBC, TRX i inne, które wpływają na pracę konkretnych partii mięśni. Dodatkowo ujędrniają ciało i sprawiają, że cała sylwetka atrakcyjnie się modeluje.

O siłowni i siłowym treningu

Zajęcia fitness odbywają się zazwyczaj, a przynajmniej powinny, na dużej sali z lustrami, gdzie za sportowe atrybuty służą stepy, piłki fitness czy hantle o niewielkim ciężarze. Z kolei siłownia, to miejsce pełne maszyn, sztang i ławek. Jednak coraz więcej sportowych ośrodków dysponuje organizacją miejsca umożliwiającą trening siłowy i fitness. Tym samym różnorodność w dostępie do sprzętu jest tak ogromna, iż w jednym miejscu można zarówno spalać tkankę tłuszczową, wzmacniać mięśnie, budować masę czy podjąć się treningu redukcyjnego.

Siłownia też dla kobiet

Nie jest prawdą, że siłownia przeznaczona jest wyłącznie dla facetów-pakerów, a kobiety powinny omijać to miejsce szerokim łukiem. Na szczęście przekonanie to stopniowo maleje i na siłce można zobaczyć przedstawicielki płci pięknej. Często też kobiety myślą, że trening siłowy natychmiast zbuduje mięśnie, również nic bardziej mylnego. Po pierwsze, nie jest możliwe “ot tak” wyrobić sobie potężne i widoczne czworogłowe, czyli mięśnie ud, bo o to kobiety zazwyczaj najbardziej się boją 🙂 Potrzebna jest do tego specjalna dieta i dobrze dobrany trening, plus suplementacja. Jeżeli zaczynasz swoją przygodę ze sportem, pamiętaj – na siłowni możesz także przeprowadzić trening na wolnych ciężarach, czyli z zastosowaniem hantli i innych ciężarów/obciążników, niekoniecznie musisz od razu ‘wchodzić’ na maszynę. Wszystko stopniowo.

Zalety zajęć fitness

  • poprawa kondycji
  • ogólnorozwojowe zajęcia kompleksowo poprawiają stan zdrowia
  • grupowe zajęcia dodają odwagi, by ćwiczyć (dla początkujących)
  • plan ćwiczeń podczas zajęć jest opracowany przez specjalistę z tej dziedziny – trenera personalnego, więc nie musisz się obawiać złego doboru ćwiczeń
  • różnorodność zajęć (ABT, TBC, itd.) sprawi, że zawsze będziesz mogła wybrać te, które Ci odpowiadają

Zalety ćwiczenia “na siłce”

  • możesz wybrać ćwiczenia na dowolnych maszynach, których rodzaj uwzględnia sposób poprawy sylwetki
  • istnieje opcja ćwiczeń na wolnych ciężarach, które eliminują potrzebę wykorzystania maszyn, tak często wyglądających przerażająco dla początkujących
  • zdecydowanie szybciej (niż na zajęciach fitness) wzmocnisz mięśnie i sprawisz, że staną się one widoczne – oczywiście stopień ich obecności jest zależny głównie od diety, planu treningowego i predyspozycji
  • pamiętaj, że na siłowni nie ma tylko i wyłącznie maszyn, obecne są również bieżnie, orbitreki, które umożliwiają zaangażowanie pracy ciała w kategorii aerobowej
  • ćwicząc na maszynach, możesz w bardzo łatwy sposób kontrolować swój postęp, poprzez weryfikację obciążeń, jakie stosujesz

Siłownia i fitness – razem czy osobno

Moim zdaniem nie da się rozdzielić tych dwóch form aktywności. Jeżeli Twoje ambicje nie są krótkotrwałe i przyświeca Ci nie tylko “sezonowa poprawa formy”, to z pewnością z czasem połączysz fitness i siłownię w jeden nierozłączny pakiet. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, co doskonale sprawdza się w przypadku uprawiania sportu. Każdy trening rodzi potrzebę kolejnego, słowem – to uzależnia. Warto więc wybierać takie miejsca i placówki, gdzie będziesz miała połączenie i siłowni, i fitnessu w jednym miejscu, by móc naprzemiennie korzystać zarówno z jednego, jak i drugiego.

Pamiętaj też, że każdy ma inne upodobania. Nie musisz zatem wybierać pomiędzy tymi dwiema formami sportu, bo jest także wiele innych – rower, plenerowe bieganie, sztuki walki. Najważniejsze by COŚ robić!

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ