Czym są nasiona chia?

Nasiona chia to inaczej ziarna szałwii hiszpańskiej, która obecnie uprawiana jest na terenie Meksyku oraz Gwatemali. Nasiona tej rośliny są owalne i bardzo małe, mają około 2 mm długości. Ziarna chia są źródłem wielu składników odżywczych o wysokiej przyswajalności i dlatego właśnie są tak doceniane.

Właściwości nasion chia, wynikające z zawartości:

  • błonnika pokarmowego – reguluje wchłanialność cholesterolu, obniża ciśnienie tętnicze krwi, spowalnia rozkład węglowodanów, usprawnia metabolizm, na dłużej utrzymuje sytość
  • kwasów tłuszczowych omega-3 – działają przeciwnowotworowo, spowalniają starzenie się komórek, usprawniają pracę serca, pomagają w reumatoidalnym zapaleniu stawów i w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu (wynika to z kwasu ALA, czyli alfa-linolenowego)
  • cynku – usprawnia metabolizm głównie dotyczący kwasów tłuszczowych i węglowodanów, wzmacnia układ immunologiczny, ma pozytywny wpływ na wygląd włosów, skóry i paznokci
  • magnezu – dodaje energii, wzmacnia układ immunologiczny, brak magnezu sprawia, że jesteśmy senni, pozbawieni wigoru, zmęczeni, wypadają nam włosy, łamią się paznokcie, psują zęby, drgają powieki, drży i kłuje serce, jesteśmy podenerwowani i rozdrażnieni, miewamy skurcze nóg
  • żelaza – wpływa na prawidłową krzepliwość krwi, działa podobnie jak magnez – dodaje energii, usprawnia metabolizm, detoksykację organizmu i pracę układu nerwowego
  • kwasu foliowego – jest niezbędny do pracy każdej komórki organizmu, wykazuje działanie krwiotwórcze, działa przeciwnowotworowo
  • białka – regeneruje i zapewnia wzrost komórkom budulcowym organizmu
  • przeciwutleniaczy, inaczej antyoksydantów – wzmacniają układ immunologiczny, chronią przed chorobami, oczyszczają organizm

Przepisy na nasiona chia, czyli jak je spożywać?

Nasiona chia to doskonały dodatek do wszelkich koktajli, smoothies, puddingów, owsianek, domowego chleba czy innych wypieków. Wystarczy, że zalejesz je wodą lub mlekiem na około 10 minut (w tym czasie nasiona napęcznieją i zwiększą swoją objętość aż 10 razy!), a następnie dodasz ulubione owoce, migdały i inne dodatki. Nasiona same w sobie nie mają konkretnego smaku, jest on raczej neutralny i przyjmuje posmak tego, co do nich dodasz i z czym je zmieszasz. Dzięki temu możesz komponować nasiona z różnymi dodatkami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ