Dopadła Cię jesienna chandra? Rano zastanawiasz się, dlaczego los nie uczynił Cię milionerką i musisz wstać do pracy, zaś wieczorem zamiast spotkać się z przyjaciółmi lub wyrwać się na zakupy, najchętniej spędzasz czas na kanapie przed telewizorem? Czy to zmiana pogody czy może zwykłe lenistwo? Badania pokazują, że brak dobrego humoru jesienią wynika głównie z ograniczonego kontaktu ze słońcem, które stanowi naturalne źródło ważnej dla organizmu witaminy D. To poważne wyzwanie dla organizmu, dlatego warto postarać się pomóc mu przetrwać te trudne miesiące.

Jesienna chandra a depresja

Witamina D pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Jedną z nich jest zapewnianie nam dobrego nastroju. W sezonie wiosenno-letnim nie musimy przejmować się niedoborem tej witaminy w organizmie – jej odpowiednie stężenie zapewnia nam codzienny kontakt ze słońcem. Problem pojawia się na jesieni i trwa przez całą zimę. Tymczasowe obniżenie nastroju nie jest niczym złym, jednak trwanie tego stanu może przyczynić się do rozwoju depresji, której skutki, a także leczenie, jest znacznie trudniejsze.

Należy w tym miejscu wyraźnie rozgraniczyć pojęcie jesiennej chandry i depresji. Smutek i złość na cały świat, brak motywacji do działania czy ciągłe narzekanie nie musi od razu oznaczać depresji. Jeśli jednak dochodzi do tego problem z zasypianiem, otępienie psychiczne i fizyczne, a nawet brak widzenia sensu życia i myśli samobójcze, sama suplementacja witaminy D nie pomoże.

Witamina D na jesienną chandrę

Jak pomóc organizmowi wyprodukować odpowiednią ilość witaminy D, by zapewnić sobie dobry nastrój w niesprzyjającą pogodę? Najrozsądniej byłoby dostarczanie jej w naturalny sposób wraz z pożywieniem. Bogatym źródłem witaminy D są tłuste ryby, jednak aby uzyskać satysfakcjonujący efekt, musiałybyśmy spożywać produkty tego typu w ilości ok. 0,5 kg dziennie. Zdecydowanie wygodniej, a dla niektórych też smaczniej, będzie uzupełnianie niedoborów witaminy D przy pomocy gotowych suplementów diety.

Na rynku dostępna jest ogromna ilość różnorodnych suplementów diety zawierających witaminę D. Warto jednak sięgać po produkty, które jednocześnie zawierają witaminę K, która dodatkowo wzmacnia nasz organizm i przyczynia się do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu do przewodu pokarmowego. Przy uczuciu lekkiego zmęczenia i osłabienia nastroju zaleca się maksymalnie od 2000 do 4000 jednostek (IU) witaminy D. Wszystko jednak zależy od stwierdzonych niedoborów witaminy D. Dlatego przed wdrożeniem suplementacji warto wykonać odpowiednie badania i skonsultować się ze specjalistą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ