Alkohol, używki, hazard, seks i cukier – od wszystkich tych rzeczy możesz bardzo łatwo się uzależnić. A jak dobrze wiesz, z nałogami nie ma żartów. I choć możesz uważać, że cukier jest jednym z najbezpieczniejszych uzależnień na tej liście, to prawda jest taka, że jego regularne spożywanie posiada wyniszczający wpływ na organizm. W końcu nie bez powodu cukier nazywa się „białą śmiercią”.

Jeśli właśnie postanowiłaś zerwać z nałogiem i stanowczo ograniczyć lub całkowicie wyeliminować cukier ze swojej diety, zrób to mądrze, by w trakcie tego procesu nie narażać się na niepotrzebne pokusy. Oto kilka prostych zasad, które zniwelują uczucie głodu na słodycze i zapewnią sukces w rzucaniu cukru. Stosuj te zasady przynajmniej przez 2 tygodnie, a wkrótce zapomnisz o swoim słodkim nałogu!

Jak odstawić cukier? Rozpocznij dzień od dobrego śniadania

Jeśli chcesz ograniczyć apetyt na słodycze w godzinach porannych, zacznij swój dzień od śniadania białkowo-tłuszczowego np. w postaci jajecznicy na maśle czy mięsa z warzywami. I choć może się to wydawać nieco dziwnym i mało dietetycznym pomysłem, to właśnie tak dobrane składniki ograniczą poranny wyrzut insuliny i ustabilizują gospodarkę cukrową na początku dnia. To z kolei zmniejszy ryzyko skoków cukru oraz chęć podjadania słodkich produktów.

Jak odstawić cukier? Owoce zamiast soków

Jeżeli w ciągu dnia najdzie Cię ochota na coś słodkiego, zjedz owoc. Pamiętaj jednak, że owoce również zawierają cukier, dlatego nie przesadzaj z ich ilością. Sięgaj częściej po owoce jagodowe np. borówki, jeżyny, maliny, agrest, truskawki, ale nie zastępuj ich sokami. Decydując się na wypicie soku owocowego, dostarczysz organizmowi więcej cukru, zaś mniej witamin i błonnika.

Jak odstawić cukier? Postaw na pełnowartościowy obiad

Masz tendencje do podjadania słodkości po obiedzie? Zwróć uwagę na to, co znajduje się na Twoim obiadowym talerzu. Nie rezygnuj z węglowodanów w postaci ryżu, kaszy czy nawet ziemniaków. W zestawieniu z białkiem, dobrymi tłuszczami (np. oliwa z oliwek, olej lniany) oraz warzywami, zapewnisz sobie uczucie sytości na dłużej.

Jak odstawić cukier? Wyśpij się!

Przy odstawianiu cukru bardzo ważne jest również to, by zapewnić organizmowi 7-8 godzinny sen. Zbyt krótki sen sprawia, że organizm nie może pozwolić sobie na pełną regenerację, a tym samym stabilizację gospodarki hormonalnej, co może zwiększać zachcianki na słodycze w ciągu dnia.

2 KOMENTARZE

  1. Cukier jest bardzo niezdrowy, a pochłaniamy go w ogromnych ilościach. Przede wszystkim trzeba ograniczyć cukier dzieciom i zmniejszyć u nich ryzyko próchnicy. Mnóstwo dzieci jest otyłych i na to też ma wpływ jedzenie dużej ilości cukru.

  2. Jednym w powodów, dla którego warto odstawić cukier jest próchnica. Cukier do pożywka dla bakterii w jamie ustnej, a zęby psują się bardzo szybko. Mój stomatolog radził mi myć zęby po każdym posiłku i ograniczyć słodycze oraz słodkie napoje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ