Zdrowe odżywianie potrafi zdziałać cuda. Zbilansowana dieta stanowi podstawę widocznych efektów podejmowanych treningów, ale też kompleksowo wpływa na poprawę zdrowia. Działanie prawidłowego żywienia widać na zewnątrz, a czuć od środka w postaci nieporównywalnej z niczym energii. Nie jest jednak tak łatwo – zwłaszcza nagle, z dnia na dzień – zacząć zdrowo jeść. Dlatego też podpowiem, jak skutecznie wcielić przypisaną dietę w tok dnia codziennego oraz nauczyć się zdrowych nawyków żywieniowych!

Co zrobić, by skutecznie przestrzegać diety

  • Postaw sobie jasno wyznaczone cele! Musisz wiedzieć, do czego dążysz i jakie efekty chcesz uzyskać. Nic nie może być na siłę. Znajdź rytm życia, w którym się odnajdziesz, który będzie jak najbardziej Twój, wtedy zdrowe nawyki odżywiania bez wysiłku ulokują sobie miejsce w głowie i w dniu codziennym.
  • Motywuj się! Dobrą i skuteczną metodą jest wybranie kilku cytatów czy zdjęć, które w skrócie przedstawiają TO, do czego dążysz – upragniony kształt sylwetki, pozbycie się kilku kilogramów, wzmocnienie mięśni. Możesz je umieścić na tapecie komputera, telefonu, a nawet wykonać małą gablotkę z wizerunkiem Twoich marzeń. Każde zerknięcie na taki obiekt z pewnością zadziała motywująco.
  • Działaj stopniowo, ale skutecznie! Twoja dotychczasowa dieta była pełna wysoko przetworzonych i gotowych dań typu fast food, bogata w cukier i sztuczne składniki? Staraj się co tydzień eliminować po kilka z nich i nie wracaj do nich. W jednym tygodniu zrezygnuj ze słodyczy, w kolejnym z fast foodów itd. Taka stopniowość szybciej przybliży Cię do upragnionego celu i nie zrazi na samym starcie. Trudno jest z dnia na dzień zacząć zdrowo jeść, gdy do tej pory tryb żywienia był zupełnie inny. Porównaj to do nałogowego palenia papierosów – rzuca się stopniowo, paląc każdego dnia mniej, dochodząc do minimalnej ilości (lub nawet zerowej) wypalanych dzienne papierosów.
  • Bądź wyrozumiała! Musisz liczyć się z tym, że mogą Cię czekać potknięcia na drodze do wcielenia diety, tzw. ‘’jedzeniowe grzeszki’’. Pamiętaj, że to nic złego, dla każdego nadchodzi dzień słabości i najważniejsze, by się podnieść!
  • Nie zapomnij o konsekwencji! Pamiętaj, aby zawsze iść do przodu, nigdy się nie cofać. Nawet jeżeli zatrzymasz się w miejscu – odetchnij i idź dalej. Nie rezygnuj z wyznaczonych celów, a jeżeli spotkasz się z brakiem motywacji, zerknij na zdjęcie lub ciekawy motywator, które z pewnością dodadzą Ci energii do dalszego działania.

Najważniejsze zalety diety

  • Zdrowe jedzenie wzmacnia efekty uprawianego sportu. Bez względu na to, czy trenujesz zawodowo czy wyłącznie hobbystycznie oraz niezależnie od rodzaju aktywności fizycznej. Same ćwiczenia nie mają tyle mocy, ile w połączeniu z odpowiednią dietą, która stanowi moc napędową do wzmacniania kondycji, dodaje siły, energii i ujędrnia ciało, zwłaszcza po znacznej utracie wagi.
  • Dieta pomaga wyjść z dolegliwości chorobowych. Szczególnie ta, która jest przepisana przez lekarza specjalistę lub dietetyka i uwzględnia chorobę, z jaką się borykasz. Wytyczne dotyczące spożywanych posiłków powinny być bezwzględnie przestrzegane, ponieważ mają wpływ na zdrowie, a ono jest najcenniejsze.
  • Dieta nie jest niedobra. A niestety tak postrzega ją większość osób. Podobnie przypisuje się jej błędny synonim – głodówka. Dobrze opracowana dieta posiada tak różnorodne posiłki, dostarczające niezbędnych witamin, minerałów, mikro- i makroskładników, dzięki czemu organizm nie odczuwa głodu, mało tego – jest stale najedzony bez efektu przejedzenia.
  • Z dietą możesz odkryć w sobie pasję do gotowania. Przyrządzanie posiłków to naprawdę świetna zabawa umilająca czas. Dodatkową zaletą jest możliwość dostosowania rodzaju posiłków do możliwości kuchennych, gustu smaku i czasu, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na gotowanie.

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ