Co daje joga? Joga to nie tylko jedna z wielu form aktywności fizycznej, ale w pewnym sensie styl życia. Pozwala się rozwijać ćwiczącym nie tylko w sferze fizycznej, ale również duchowej. To potwierdzone naukowo – joga pozytywnie wpływa na nasze ciało, umysł i emocje! Jeśli kiedyś zastanawiałaś się, na czym polega fenomen jogi, podajemy Ci odpowiedź na tacy. Oto 10 powodów, dla których warto ćwiczyć jogę.

Co daje joga? Korzystne zmiany dla ciała i ducha

Joga podnosi wydolność organizmu – ćwiczenia angażują wszystkie grupy mięśni, stawów i kości, co spowalnia proces zużycia tkanek i zwiększa wytrzymałość organizmu. Po jodze Twoje ciało stanie się bardziej elastyczne, gibkie i odporne na urazy.

Joga odmładza – zwiększa poziom antyoksydantów i adenozynotrójfosforanów, czyli związków chemicznych kluczowych dla zachowania młodego wyglądu i młodzieńczej energii.  Joga opóźnia też procesy starzenia się chrząstki, co zmniejsza ryzyko artretyzmu czy osteoporozy.

Joga wymusza prawidłową postawę ciała – poprawia wygląd sylwetki, a dodatkowo pozwala na korekcję wadliwej postawy ciała. Jeśli doskwierają Ci bóle pleców, karku, szyi czy barków, a dodatkowo masz tendencje do garbienia się, joga pomoże Ci wyleczyć uporczywe dolegliwości i utrzymać prawidłową postawę ciała.

Korzyści jogi. Ilustracja pochodzi ze strony: portalyogi.pl

Joga redukuje zmiany w strukturze mózgu, które wywołał przewlekły ból – nie tylko zmniejsza nadwrażliwość na ból, ale też redukuje zmiany w anatomii mózgu, które przyczyniają się do zaburzeń emocjonalnych czy upośledzenia procesów poznawczych. Joga pozwala walczyć z chronicznym bólem i zapobiega jego nawrotom.

Joga reguluje poziom ciśnienia we krwi – zwiększone ukrwienie podczas ćwiczeń prowadzi do dotlenienia tkanek, a tym samym utrzymania ciśnienia na optymalnym poziomie. Praktykowanie jogi wyrabia nawyk spokojnego oddechu, pozwala utrzymać stały rytm serca i stabilizować ciśnienie.

Joga zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych – otyłości, zawału, miażdżycy, cukrzycy, udaru. Okazuje się również pomocna w leczeniu arytmii serca.

Joga poprawia trawienie – zmniejsza ryzyko występowania dolegliwości żołądkowo-jelitowych, a także przyspiesza metabolizm, co pozwala utrzymać zgrabną sylwetkę.

Joga wzmacnia odporność organizmu – badania dowodzą, że joga wpływa na zmiany w ekspresji genów i odporności na poziomie komórkowym. Wzrost poziomu odporności obserwuje się już po 2 godzinach od rozpoczęcia ćwiczeń!

Joga zmniejsza stres – wycisza system nerwowy, przywraca stabilność emocjonalną i zapewnia psychiczną równowagę. Specjalne techniki oddechowe uwalniają ciało od napięć i uczą reakcji relaksacyjnych. Dzięki jodze łatwiej będzie nam kontrolować stres w życiu codziennym.

Joga pomaga redukować kobiecie problemy – regulować gospodarkę hormonalną, zmniejszyć bóle miesiączkowe oraz zespół napięcia miesiączkowego. Joga jest formą aktywności fizycznej szczególnie polecaną kobietom w ciąży – wzmacnia mięśnie dna macicy, zmniejszając ryzyko przedwczesnego porodu. Ponadto ćwiczenia łagodzą typowe dolegliwości ciężarnych: problemy trawienne i nudności, uczucie ciężkich nóg czy huśtawki nastrojów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ