Cukier a zdrowie, czyli dlaczego nazywany jest Białą Śmiercią?

Zalet spożywania cukru (chociażby w postaci słodyczy) jest niewiele, a do tego te mógłby wymienić każdy z nas. Przejdźmy zatem do uzasadnienia, że cukru powinno się unikać i zastępować zdrowymi zamiennikami. Sprawdź, dlaczego duża ilość cukru źle wpływa na zdrowie.

  • Dochodzi do zaburzenia prawidłowości funkcjonowania gospodarki hormonalnej. Obecność cukru w organizmie nakłania trzustkę do produkcji insuliny, która do rozłożenia potrzebuje odrobiny czasu. Jej krążenie w krwiobiegu hamuje wydzielanie hormonu wzrostu przez przysadkę mózgową, który odpowiada za układ immunologiczny. Tym samym Twoja odporność maleje.
  • Sprzyja zachorowaniu na cukrzycę.
  • Nadmiar cukru w organizmie to początki do otyłości. Nadmiar kilogramów można dostrzec wtedy, gdy spożywa się zbyt dużo cukru, który wątroba przetwarza i odkłada w postaci tłuszczu.
  • Każda kolejna porcja cukru, rodzi potrzebę następnej dawki czegoś słodkiego.
  • Dzieci, które od najmłodszych lat spożywały cukier w dużych regularnych ilościach, mają w przyszłości problem z otyłością.

Przejdźmy do meritum, czyli czym zastąpić cukier?

  • Owoce. W nich występuje cukier, ale naturalny i pełen substancji odżywczych. Nazywany jest fruktozą. Słodkie jabłko czy banan zdecydowanie więcej dobrego wniosą do Twojego organizmu, niż biały rafinowany cukier pozbawiony wszelkiego odżywczego dobra.
  • Miód. Ten także nazywany jest fruktozą. Mimo iż jest naprawdę bardzo słodki, to zdecydowanie zdrowszy. Możesz wykorzystać go do posłodzenia herbaty lub dodania do wypieków zamiast cukru spożywczego/pudru czy waniliowego. Jeżeli masz możliwość wybieraj prawdziwy miód pszczeli prosto od pszczelarzy, będziesz wtedy miał/a pewność, że nie jest on sztuczny.
  • Cynamon. Doskonale nadaje się do pieczonych w domu ciastek czy innych wypieków. Nadaje potrawom ciekawy smak i przyjemny zapach. Można go wykorzystać także do kawy, jogurtu naturalnego czy koktajli owocowych, a zwłaszcza jabłkowo-bananowych. Dodatkową zaletą cynamonu jest to, że przyspiesza on metabolizm.
  • Słodzik. Co prawda jest to jakaś opcja zamiany cukru spożywczego. Jednak osobiście nie jestem zwolenniczką słodzików. Mimo, że nie są cukrem spożywczym, to zawierają wiele innych szkodliwych dla organizmu substancji.
  • Cukier brzozowy, zwany ksylitolem. Co prawda, tego substytutu cukru nie miałam okazji przetestować, jednak opinie, jakie znalazłam, namawiają, by wypróbować go jak najszybciej. Jak wskazuje nazwa – wytwarzany jest z brzozowego drzewa. Zwany jest cukrowym alkoholem i określany mianem naturalnego słodzika. Przyjmuje wszelkie cechy cukru, a mianowicie kolor, formę i smak; z wyjątkiem działania. Dzięki temu, że składa się z 5 atomów węgla (przy czym w cukrach znajduje się ich 6, a nawet 12), tym samym nie fermentuje on w układzie pokarmowym. Co prawda jego cena nie jest zbyt niska. Na jednej ze stron znalazłam paczkę 0,5 kg za 20 zł, jednak, jeżeli ktoś może sobie pozwolić na taką zamianę, myślę, że warto.

O nie-zamiennikach cukru spożywczego

Cukier spożywczy to inaczej sacharoza (węglowodan złożony). Wytwarzany jest z trzciny i buraków cukrowych. Zatem, jak się domyślasz cukier trzcinowy nie jest wcale zdrowym zamiennikiem cukru, ale jest wytwarzany z cukrowej trzciny, czyli są to tak naprawdę produkty pomiędzy którymi można postawić znak równości, jeżeli chodzi o wpływ na zdrowie. Podobnie jest z cukrem pudrem, waniliowym oraz cukrem palonym – występującym pod postacią karmelu lub lukru.

A co z cukrem brązowym, czy jest to zdrowy zamiennik?

Może Cię rozczaruję, ale cukier brązowy wcale nie jest zdrowym zamiennikiem cukru spożywczego. Mało tego, jest bardzo zbliżony pod kątem kalorii i sposobu produkcji do tego białego – 100 gramów cukru białego ma 396 kcal, natomiast brązowego 373 kcal. Barwę cukier brązowy zawdzięcza odebraniu i ponownemu dodaniu melasy oraz osuszeniu cukrowych kryształów podczas jego wytwarzania. Przypuszczam, że został on określony zdrowszym ze względu na barwę i nieco inne od białego walory smakowe.

 

Patrycja G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ