Co wyjątkowego jest w mące kokosowej i czym się różni od zwykłej mąki zbożowej? Oto kilka powodów, dla których warto włączyć ten produkt do swojej diety!

 

  1. Mąka kokosowa nie zawiera glutenu

Mąka kokosowa posiada formę drobnego, białego proszku, który pozyskuje się z miąższu orzecha kokosowego – jest to produkt uboczny przy wytwarzaniu oleju i mleka kokosowego. Nie zawiera glutenu, na który “choruje” w tej chwili ludzkość, i będzie odpowiednia dla osób zmagających z celiakią jako zamiennik mąk zbożowych. Jak najbardziej powinny zwrócić na nią uwagę osoby chorujące na niedoczynność tarczycy, które również nie powinny spożywać glutenu. Mąkę można oczywiście wykonać samodzielnie, ale ja idę na łatwiznę i kupuję ją w sklepach ze zdrową żywnością – cena za mąką kokosową to ok. 10-12 zł za 1kg.

2. Mąka kokosowa posiada niski indeks glikemiczny

Ze względu na swój niski indeks glikemiczny (IG 35) nie powoduje nagłych skoków poziomu cukru we krwi oraz wyrzutów insuliny. Dzięki temu jest ona odpowiednia dla cukrzyków, insulinoopornych czy osób, które mają problem z utrzymaniem prawidłowego poziomu glukozy we krwi np. w wyniku hipoglikemii reaktywnej. To jedna z niewielu mąk, której można używać bez obaw, że po zjedzeniu ciastka czy placka, poziom cukru spadnie, utrudniając choremu normalne funkcjonowanie.

3. Mąka kokosowa ogranicza ryzyko wielu chorób

W związku z tym, że w mące kokosowej znajdziemy średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe MCT, produkt ten pomoże nam wyregulować nie tylko poziom glukozy we krwi, ale też cholesterolu i poprawić nasz profil lipidowy. To z kolei pozwoli zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, zawałów serca, cukrzycy czy otyłości. Kwasy te przyspieszają też tempo metabolizmu i spalanie tłuszczu, a także wzmacniają układ odpornościowy.

4. Mąka kokosowa zawiera duże ilości błonnika

Regularne spożywanie mąki kokosowej to również łatwy sposób na wzbogacenie diety w błonnik pokarmowy, którego każdy z nas powinien spożywać 20-30 gr dziennie. Mąka kokosowa posiada aż 10 razy więcej błonnika niż tradycyjna mąką pszenna, dzięki czemu pozwala na dłużej utrzymać uczucie sytości w żołądku, wspomaga trawienie, skutecznie usprawnia rytm naszych wypróżnień i usuwa toksyny z organizmu. Z tego też względu mąka kokosowa bardzo dobrze sprawdza się przy diecie odchudzającej, stanowiąc zdrowszy i bardziej dietetyczny zamiennik mąki zbożowej. W odróżnieniu od innych mąk, mąka kokosowa jest też bogatym źródłem białka i posiada niższą zawartość węglowodanów.

5. Mąka kokosowa to piękny i naturalny zapach kokosa!

Ani olej, ani mleko kokosowe nie ma tak pięknego zapachu jak właśnie mąka kokosowa – czysta słodycz w naturalnej postaci! Chociaż nie jest słodka w smaku, to wydaje mi się, że nie sprawdzi się do wypieków bardziej wytrawnych – obawiam się, że aromat kokosowy byłby w tym przypadku za bardzo wyczuwalny. Ale za to do ciast, muffinek, naleśników czy placuszków, jest wprost idealna!

 

Mąka kokosowa jest bardzo chłonna, dlatego podczas jej stosowania musimy pamiętać o tym, by dodać do przepisów nieco więcej płynu (wody, mleka) niż zazwyczaj. Czasami też wymagane jest połączenie mąki kokosowej z innymi typami mąk, by uzyskać jak najlepsze rezultaty pieczenia. Mąkę kokosową można też jednak spożywać w formie surowej np. dodając ją do koktajli, owsianek czy innych produktów mlecznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ